Winkelmand

CAN bus off, Foutcode C001 C002

Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 8 februari 2019

Tegenwoordig komen we steeds vaker elektronische klachten tegen. Helaas is het vinden van de oorzaak niet altijd zo gemakkelijk. In dit nieuwsbericht zullen we laten zien hoe wij de oorzaak van een CAN-bus storing hebben vastgesteld. In de komende periode publiceren wij een reeks bekende klachten op onze nieuwspagina waar wij de oplossing voor in huis hebben. Herkent u een van de omschreven klachten, neem dan gerust contact met ons op.

Merk: Mercedes
Type: Diverse modellen hebben deze klacht
Transmissie: 722.9 ( 7G-tronic)
ECU nummer: 000 901 94 00 / 003 446 03 10

Klachtomschrijving:

  • Auto gaat in noodloop en schakelt niet meer op
  • Storing treedt sporadisch op (soms een week niet)

Foutcodes:

  • C001 CAN controller: CAN bus OFF
  • C002 CAN controller: CAN bus OFF

CANbus off

Meten is weten:
Wij vinden het belangrijk om een klacht visueel in beeld te krijgen, zo ook bij een CAN-bus storing. Bij deze auto was het echter nog niet zo gemakkelijk om de storing vast te kunnen leggen. Om de klacht in beeld te krijgen hebben we de CAN High en CAN Low van de transmissie aangesloten op onze scope. Zoals wel vaker bij storingen komen ze niet direct naar voren wanneer er diagnose wordt gesteld. Dit was ook het geval bij deze auto, toen we alles aangesloten hadden trad de klacht niet meer op. Na verscheidene proefritten hebben we uiteindelijk toch een storing kunnen vinden. Daarbij hadden we het geluk dat de storing was vastgelegd is met de scope en dus visueel zichtbaar is gemaakt.

Storing2

 

Blauw CAN High
Rood CAN Low
Paars A-B (het CAN-bus signaal)

Zoals hierboven zichtbaar is, wordt de CAN-bus naar ±1 volt getrokken op zowel de CAN High als de CAN Low. Wat er lijkt te gebeuren is dat de CAN node, die op dat moment aan het zenden is, niet genoeg power heeft om de CAN-bus van spanning te voorzien. Op het moment dat deze dip op de CAN-bus komt zorgt deze ervoor dat het bericht corrupt is en als fout wordt vastgesteld. Als dit soort berichten te vaak op de CAN-bus voorbij komen zal er een module uitgeschakeld worden, dit is heel goed te zien in de foutcodes die eerder te zien waren.

Nadat de storing vastgesteld was zijn we achter de computer gedoken om te kijken of we het CAN-bus signaal konden vertalen. Een CAN-bus bericht is altijd volgens vaste regels opgebouwd. Zo kan er onder andere worden gezien welke module het bericht op de CAN-bus zet maar ook hoe lang een bericht is. Dit kan worden gehaald uit het nummer van het bericht, ook wel identifier genoemd. Ook zit er zit zelfs een berekening in om zijn eigen bericht te controleren. Na enige tijd hebben we het CAN-bus signaal kunnen vertalen en gelukkig hebben we een identifier kunnen aanwijzen die het CAN-bus signaal deed verstoren.

CAN bericht

Nu hebben we een identifier maar nog geen module. Door onze CAN analyser aan de CAN-bus te hangen konden we zien welke identifiers allemaal aan het communiceren waren. Vervolgens zijn we module voor module los gaan trekken totdat onze (beruchte) identifier stopte met communiceren. Nu is ook de module bekend die gekoppeld zit aan de identifier die (zoals in de afbeelding te zien is) het signaal verstoord.

Tot slot hebben we de module vervangen voor een nieuwe. Nadat deze online via Xentry is aangeleerd functioneerde de auto weer zoals die zou moeten doen. De auto is uitgeleverd en de klant rijdt al weer enige tijd tevreden rond.

Conclusie:
Het is belangrijk om ten alle tijden de oorzaak te achterhalen. Mocht u deze klacht en of foutcodes herkennen of heeft u een andere klacht, neem dan gerust contact met ons op zodat wij een diagnose kunnen uitvoeren en een plan van aanpak kunnen opstellen.


Terug naar het overzicht

Onze website maakt gebruik van cookies zodat wij de website kunnen verbeteren.Wat zijn cookies?

Melding verbergen