Winkelmand

BMW M5 DME’s in coma

Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 1 februari 2019

Als je aan een automatische transmissie denkt dan denk je al snel aan veel mechanica en sleutelwerk. Echter zien we steeds meer elektronische problemen waardoor een versnellingsbak defect kan raken. Dit zorgt voor een andere benadering van bepaalde problemen.

Merk: BMW
Type: M5 F10
Transmissie: DKG (dubbele koppeling versnellingsbak)

Foutcodes:

  • S 0281 Geen communicatie mogelijk met: Digitale motorelektronica 2
  • S 0392 Geen communicatie mogelijk met: Motorelektronica

BMW M5

Voorafgaand aan de klus:
Begin van dit jaar (2019) zijn we druk bezig geweest met een BMW M5 uit 2012. Deze auto is niet rijdend bij ons binnengekomen, hiervan was echter al wel de koppeling van de DKG bak (dubbele koppeling versnellingsbak) vervangen en waren er nog verscheidene transmissie reparaties uitgevoerd. Na deze reparatie is er met ISTA (originele BMW software) een software update uitgevoerd op de auto. Dit heeft echter een nadeel, namelijk dat ISTA alle regelmodules in één keer gaat updaten en kan dus zo redelijk veel tijd in beslag nemen. Om een lang verhaal kort te houden, is de software update niet helemaal goed gegaan. Deze was vastgelopen bij de DME’s (motor regelmodule) waardoor deze niet meer communiceerden. Dit kan komen door: een slechte accuspanning, storing in de internet verbinding, een laptop die leeg is geraakt, DME’s die getuned zijn met een software matig lock in de ECU en zo zijn er nog een aantal andere mogelijkheden. Vanaf dit moment is de auto bij ons in de werkplaats gekomen.

Werkwijze:
We zitten dus met een BMW M5 die mechanisch goed zou zijn maar waarvan de DME’s (2 stuks) in “coma” zouden liggen. Zodra we begonnen met uitlezen konden wij inderdaad geen communicatie opbouwen met de DME’s. We zien ook dat een heel aantal andere ECU’s klagen over communicatie met de motor ECU.

We zijn al snel overgegaan om de DME’s in BDM uit te lezen. Dit houd in dat de DME open moet zodat het mogelijk is de data uit de micro controle te halen die op de printplaat gesoldeerd zit. Nadat we deze software uitgelezen en hersteld hadden zijn de DME’s weer terug geplaatst om te kijken of alles weer functioneerde. Echter was er in eerste instantie nog steeds geen communicatie mogelijk met beide DME’s. Zodra we verder gingen kijken was het nu wel mogelijk om een deel van de DME’s te benaderen en hieruit bleek dat de software wel correct was, alleen was de codering hiervan nog niet correct. Dit houdt in dat de DME niet weet wie die is en hoe die moet functioneren. Na een uitvoerig onderzoek en discussies met diverse specialisten wereldwijd hebben wij ook de codering kunnen herstellen. Na het herstellen van de codering wilde de auto gelukkig weer starten en functioneerde alles weer zoals het hoort.

DME

Conclusie:
Tot slot moest er natuurlijk nog een goede proefrit gemaakt worden om te controleren of de DME’s ook onder belasting goed bleven functioneren. Conclusie van het verhaal: een software update is snel gestart maar houdt de voorschriften van BMW in acht.


Terug naar het overzicht

Onze website maakt gebruik van cookies zodat wij de website kunnen verbeteren.Wat zijn cookies?

Melding verbergen