Winkelmand

Foutcode P0867 30097 – Volkswagen GTE, Audi E-tron

Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 15 juli 2020

Een complete revisie is niet altijd nodig, veel klachten zijn gericht te repareren. Als de klacht in een vroeg stadium wordt hersteld kan de schade enorm mee vallen! Herkent u een van de hieronder omschreven klachten, neem dan gerust contact met ons op.

Merk: Volkswagen, Audi, VAG
Type: Golf GTE, A3 E-tron, Passat GTE
Transmissie: 0DD, DQ400

hybride_blog02

Mogelijke klachtomschrijving:

  • Geen aandrijving
  • Auto in noodloop
  • Schok bij het inschakelen van de verbrandingsmotor

Foutcodes:

  • 30097 – Transmission Fluid Pressure
  • P0867 – Function Restriction due to Low Pressure [EN]
  • P0867 – Sensor transmissievloeistofdruk [NL]
  • P0867 – Getriebedruck [DE]

hybride_blog04

In 2004 is Volkswagen begonnen met het toepassen van DSG versnellingsbakken. De eerste auto waarin een DSG zit is een speciale versie van de volkswagen Golf: de R32. De DSG zorgt ervoor dat er naadloos overgeschakeld kan worden wat resulteert in snelle schakeltijden en een lager brandstofverbruik.

Later is de DSG in meerdere varianten gebruikt in minder sportieve modellen van de VAG-group (o.a. Volkswagen, Audi, Skoda). Ook zien we dat steeds meer merken gebruik maken van het DSG principe. Bijvoorbeeld Renault en McLaren passen deze versnellingsbakken toe. Zelfs bij de hybrides van de Volkswagen en Audi wordt gebruik gemaakt van een DSG.

De DSG kan gezien worden als een combinatie van een handgeschakelde versnellingsbak met 2 koppelingen en 4 schakelvorken. Doordat de versnellingsbak 2 koppelingen heeft kan bij het rijden in één versnelling, de 2de versnelling al klaar gezet worden. Bij het overschakelen naar een andere versnelling hoeft er alleen maar gewisseld te worden tussen de koppelingen. De DSG kan eigenlijk beschouwd worden als 2 handgeschakelde transmissies met een robot (mechatronic) die ze allebei bestuurd.

Het schakelen tussen de versnellingen en de koppelingen is de taak van de mechatronica. Dit onderdeel bestaat uit een computer, pomp, accumulator en hydraulische kleppen. De pomp zorgt voor een hydraulische druk in het systeem. De accumulator zorgt ervoor dat deze druk constant is en dat de pomp niet constant aan hoeft te staan. Doordat de computer de hydraulische kleppen aanstuurt (ookwel solenoids) wordt er een druk op een koppeling gezet. Op dezelfde manier wordt de schakelvork in de juiste positie geplaatst.

De hybride versie van de 6-traps DSG (ook wel 0DD) is uitgerust met een elektromotor. Hiermee kan: volledig elektrisch gereden worden, de verbrandingsmotor gestart worden en (in boost) gereden worden met een combinatie van elektrisch en de verbrandingsmotor.

Met deze specifieke versnellingsbak komen ook problemen voor. Door een drukverlies in de versnellingsbak kan het zijn dat de auto in noodloop gaat of dat de auto geen aandrijving meer heeft. Vaak wordt in dit geval onderdelen vervangen of zelfs een andere versnellingsbak gemonteerd.

Uit ervaring weten wij dat dit niet altijd nodig is. Door goede diagnose te stellen  kan het mogelijk zijn dat het probleem op te lossen is met een gerichte reparatie. Herkent u een of meerdere klacht(en) of heeft u een soortgelijk probleem? Bel of mail gerust zodat we uw vragen kunnen beantwoorden.

hybride_blog03

0DD300045D 0DD300045E 0DD300045F 0DD300045H
0DD300045K 0DD300045L 0DD300045P DQ400

 


Terug naar het overzicht

Onze website maakt gebruik van cookies zodat wij de website kunnen verbeteren.Wat zijn cookies?

Melding verbergen